זן על רגל אחת

לפני מספר ימים ביקש ממני חבר לומר לו "מהו זן על רגל אחת". מייד עלתה בראשי התשובה שנתן דורין לקיואי, "להימנע מלעשות רע, לעשות כל מה שטוב"1. קיואי לא הבין את התשובה וגם החבר שלי לא. הוא התבלבל שכן טוב ורע לתפיסתו הם סובייקטיביים. זה ודאי נכון עבור הטוב והרע בדמיוננו. אמרתי לו שמה שטוב הוא מה שמכוון אותנו לבודהה ומה שרע הוא זה מרחיק אותנו מבודהה. איזה גיבוב של שטויות. המשפט הזה רק גרם לו לשאול בצדק מהו בודהה. הנה שנינו מדשדשים עד צוואר במים עכורים. ואני הובלתי אותנו לשם. אז במקום לטבוע אמרתי לו שלהתכוונן כלפי בודהה פירושו לפעול למען הזולת באופן מלא כשאנחנו רואים רק את טובתו לנגד עינינו. אז הוא אמר, אההה – ואהבת לרעך כמוך. לא אמרתי – באהבת לרעך כמוך אתה לוקח את עצמך כקנה מידה, אתה חלק מהמשוואה. לא כך הדבר בבודהיזם. הוא לא הבין – איך אתה יודע מה טוב לאחר? הנה ניסיתי לומר מהו זן על רגל אחת ואנחנו עוד רגע  טובעים. אז אמרתי לו: כל מה שאמרתי לך הוא נכון כשלעצמו. אבל אם אתה שואל אותי המשמעות האמיתית של זן היא לא להפריע. הייה אתה עצמך במאת האחוזים ותן למי שרוצה לקחת מה שהוא רוצה. לראות את טובתו של הזולת היא לא למנוע ממנו דבר ולא לכפות עליו דבר.

זהו זן על רגל אחת – בכל היקום כולו לא להפריע ולו גרגר אבק אחד.

אבל רוב הזמן אנחנו לא יודעים איך לעשות זאת. אנחנו לא יודעים "איך להימנע מלעשות רע ולעשות כל מה שטוב", אנחנו לא יודעים איך לפעול למען הזולת באופן מלא ואנחנו בטח לא יודעים איך להיות בעולם מבלי להפריע. לשם כך לימד אותנו הבודהה את הדרך המתומנת2, לשם כך אנחנו יושבים בזאזן. לשם כך קיימים נדרי הבודהיסטווה3 ולשם כך יש חמישה עקרונות שמקבל על עצמו בודהיסט שאינו נזיר4.

אבל אם נלמד לעומק את "להימנע מלעשות רע, לעשות כל מה שטוב" – מובטח לנו שלא נפריע ולו גרגר אבק אחד ביקום כולו.
אם נלמד לעומק את "בכל היקום כולו לא להפריע ולו גרגר אבק אחד" – מובטח לנו שנמנע מלעשות רע ושנעשה את כל מה שטוב.

כשאז'ו שאל את דוגן מה המשמעות של "לא להיות עיוור (בתעתוע) באשר לסיבה ותוצאה?"5
דוגן ענה "לא להפריע לסיבה ותוצאה."6

אילו ננסן היה מבין עד תום את "לא להפריע" לא היה משסף את החתול7. כיון שלא הבין עד תום את "לא להפריע" הוא הרחיק דורות של מתרגלים מבודהה. עד היום נובטים זרעי הריגת החתול – גם שתי פצצות אטום לא טיהרו עד תום את זרעי המעשה. ואיך ייטהרו הזרעים של השלכת שתי פצצות אטום? עד היום יש כאלו שחושבים שכיון שאין מוות, פירוש הדבר שלא ניתן להרוג ומעדיפים את הזן של ננסן על פני הזן של ג'ושו. איך הם לא רואים שבעוד שננסן ראה שטבע הבודהה נצחי הוא נכשל ולא הבחין בכך שהוא שוכן בכל? ג'ושו לא נפל במלכודת אבל הקינות של ננסן כבר לא יחזירו את הגלגל לאחור.

על כולנו ללמוד עד תום את "לא להפריע".

 

_______________________

1. קיואי שאל את דורין:
– מהי הכוונה הגדולה של תורת הבודהה?
דורין ענה, "להימנע מלעשות רע, לעשות כל מה שטוב."
אמר לו קיואי, "אם כך אפילו ילד בן שלוש יכול לבטא זאת."
דורין אמר, "ילד בן שלוש יכול לומר את האמת אבל איש זקן בן שמונים לא מצליח להגשים זאת."

2. התבוננות נכונה, התכוונות נכונה, דיבור נכון, פעולה נכונה, מחייה נכונה, מאמץ נכון, שימת-לב נכונה, ריכוז נכון.

3. באשר לנדרי הבודהיסטווה ניתן לקרוא בקצרה כאן.

4.  החמישה הם: להימנע מליטול חיים, להימנע מלקחת מה שלא ניתן בחופשיות, להימנע מיחסי מין שאינם ראויים (הכוונה היא ליחסי מין בהם קיים אלמנט של ניצול או של החפצה של בן/בת הזוג), להימנע מלשקר, להימנע משימוש בחומרים משני תודעה (בעיקר סמים ואלכוהול).

5. אני מביא בפניכם את התרגום של יואל הופמן לסיפור הזן בו מופיע הביטוי אליו מתייחס אז'ו מתוך הספר "קול היד האחת".
כל אימת שהמורה היקוג'ו נשא דרשה, היה בקהל זקן אחד שבא להקשיב לו. כשהקהל התפזר, הזקן עזב. אך באחד הימים הזקן לא עזב. לכן היקוג'ו שאל, "מיהו העומד לפני?". הזקן ענה, "איני בן אנוש. בזמנים עברו חייתי בהר הזה. תלמיד של 'הדרך' שאל אותי האם אלו שהתעוררו עדיין מושפעים מן הסיבתיות. עניתי ואמרתי שאין הם מושפעים. משום כך הושפלתי ונידונתי לחיי שועל פרא למשך חמש מאות תקופות חיים. אני מבקש ממך עתה לענות על שאלה אחת עבורי", והוא שאל האם אלו שהתעוררו עדיין מושפעים מן הסיבתיות. המורה ענה, "אין הם שרויים בתעתוע ביחס אליה". הזקן התעורר כששמע זאת. הוא קד ואמר, "אני כבר משוחרר אבל גוויית השועל שלי מצויה עדיין באחורי ההר. אני מסתכן לבקש מכבודו להעניק לי את הטיפול המקובל שאתה מעניק לנזיר מת".
המורה הורה לנזיר האחראי על הקבורה להכות בתוף כדי להודיע לאנשים שטקס קבורה ייערך אחרי הארוחה לנזיר שמת. האנשים החלו לתהות ולדבר מפני שלא היו חולים בחדר החולים. אחרי הארוחה המורה הוביל את האנשים לסלע גדול באחורי ההר. הוא חפר במקלו מתחת לסלע, הוציא גוויית שועל מת ושרף אותה.

† התפיסה שביטא הנזיר שהתגלגל בשועל היא תפיסה של ההיניאנה שבה נירוונה היא מצב שמחוץ לטבע ומי שבנירוונה אינו מושפע מן הסיבתיות.

6. חילופי הדברים האלה מתועדים בשובוגנזו זואימונקי כרך 1 פרק 6.

7. אני מביא בפניכם את התרגום של יואל הופמן לסיפור של ננסן והחתול מתוך "ספר הזן של ג'ושו."
באחד הימים הנזירים של האולם המזרחי והנזירים של האולם המערבי התווכחו על חתול. מורה הזן ננסן ראה זאת, ולכן לקח את החתול, הרים אותו ואמר, "אם מישהו מכם יוכל לומר לי את המשמעות של זה, לא אשסף את החתול. אם לא תוכלו, אשסף אותו". הנזירים אמרו דברים שונים בתשובה, אבל אף אחד מהם לא הניח את דעתו של ננסן. הוא חתך את החתול לשניים.
באותו ערב ג'ושו חזר למנזר וניגש לראות את ננסן. ננסן סיפר לו מה שקרה ושאל, "מה באשר לך? האם היית יכול להציל את החתול?"
ג'ושו חלץ את סנדליו, הניח אותם על ראשו ופנה לעזוב. ננסן אמר, "אילו היית שם, היית מציל את החתול".

זן על רגל אחת was last modified: דצמבר 10th, 2016 by סבסטיאן

2 תגובות בנושא “זן על רגל אחת

    1. תודה הדס.
      כיון שזה לא כל-כך פשוט וכלל לא קל, הבודהה בחמלתו הרבה נתן לנו את תורתו. אם נתאמץ ונחיה את חיינו לאור הדרך המתומנת מובטח לנו שנגשים את "לא להפריע".

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר.

*