1. תרגול למבוגרים / מוהו נולקה

הקדמה ותוכן

"תרגול למבוגרים" הוא אסופה של טקסטים שכתב אב המנזר של אנטאיז'י, מוהו נולקה. הוא החל לכתוב אותם בשנת 2003, שנה לאחר שהתמנה לאב המנזר והמשיך בכך בתדירות חודשית או דו-חדשית עד לתחילת שנה זו.

חלפה שנה מאז הפכתי לאב-המנזר של אנטאיז׳י. עד אז לא הייתי צריך לדאוג לדברים רבים מלבד התרגול הפרטי שלי, אבל כעת השתנו תחומי האחריות שלי: לא עוד נזיר המתרגל בהנחייתו של מורה כי אם מדריך למתרגלים והאורחים הלוקחים חלק בחיינו, זאת בנוסף לתרגול שלי. בשנה שחלפה פגשתי כמאה-וחמישים אנשים שבאו לתרגל באנטאיז׳י, הייתי צריך להתעמת עם הספקות שלהם ולענות על שאלותיהם. נדמה לי שלמדתי מהם יותר משהם למדו ממני.
השנה זו גם השנה העשרים לתרגול הזאזן שלי. אני עצמי נתקלתי בלא מעט שאלות בשני העשורים שחלפו, ולעתים ספקות וקשיים נערמו לפניי כקירות. איני יכול לספור את הפעמים שבהם נתקעתי בתרגול. אבל החל מהחודש אנסה להרהר אודות הניסיונות והקשיים שלי, בניסיון להבהיר לעצמי ולאחרים מה זאת אומרת לתרגל את דרך-הבודהה.

ניתן להבין מדבריי כאילו אני מדבר במשהו קשה מנשוא. כמובן שזהו לא המקרה. בפועל אין דבר קל יותר מזאזן או מתרגול דרך-הבודהה.

״מהו זאזן, מהו תרגול?״
״פשוט לשבת, פשוט לעשות.״
״לשם מה?״
״ללא מטרה. פשוט עשו זאת. תרגלו את את הדהרמה לשם הדהרמה. אין מטרה, אין למה לשאוף ואין מה להשיג. פשוט לכו בעקבות החיים ברגע יחידי זה, כאן ועכשיו – החיים שאתם חיים בהווה. הייה אחד עם הממשות, זה הכל.״

התאוריה ממש פשוטה. הבעיה היחידה היא שתאוריה לא תעזור לנו להיות מרוצים מהתרגול שלנו. למרות שתרגול דרך-הבודהה אמור להיות הדבר הפשוט ביותר עלי אדמות, אני חושב שהעובדה היא שאנחנו אף-פעם לא לגמרי מרוצים מהתרגול שלנו, מדוע?

זאת ועוד, למרות שאנחנו יודעים שאנחנו לא צריכים לשאוף לדבר, לא לנסות להגיע למטרה או להשיג דבר-מה – האם לא כולנו מתחילים בתרגול שלנו בדיוק כיון שאנחנו כן רוצים להשיג איזו מטרה, להשיג דבר-מה וכולי? לו לא היינו שואפים לדבר, לא היינו מתחילים לתרגל מלכתחילה. מי יחצה ימים ויטפס על הר להגיע לאנטאיז׳י בשביל ״פשוט לשבת״? אנשים באים כיון שיש להם מטרה והם מקווים שהתרגול שלהם יעזור להשיג את המטרה הזו. לכן הם מתאמצים להשיג את מה שהם חושבים שהיא דרך-הבודהה. זה טבעי לחלוטין, אבל זה שגוי מיסודו. לכן אך טבעי שאנשים נתקעים בתרגול ולא משיגים את מטרותיהם גם לאחר שנים של תרגול בלב-שלם.

אין שום בעיה להיתקע – כך או כך אנחנו צפויים להיתקע באיזשהו אופן במוקדם או במאוחר. הבעיה היא מה לעשות כשנתקעים. לזה אני קורה הבעיה של ״תרגול למבוגרים״. אנחנו לא נצליח להתקדם עם הגישה הילדותית שלנו.

אחד מאחי הדהרמה הוותיקים ממני אמר שלנסות ״פשוט לשבת״ ללא שיטה או טכניקה זה כמו ״ילד בגן שמנסה ללמוד באוניברסיטה.״ זה הזכיר לי ציטוט של הרושי יאמאדה מומון. אני מצטט מן הזיכרון: ״יש סוגים רבים של דתות. יש כמה כתות חדשות שהן כמו גן-הילדים של הדתות, בעוד שדתות שמלמדות אותנו שלמעשה טוב יש שכר ולמעשה רע עונש הן כמו בית-ספר יסודי. זרם המהיאנה בבודהיזם הוא כמו האוניברסיטה של הדתות, וזן הוא כמו תואר-שני ודוקטורט.״
המורה שלי, הרושי מיאורה שיניו ז״ל, הוסיף עוד ואמר: ״אנטאיזי הוא לא בית-ספר, זוהי סנגהה למבוגרים!״

גן ובית-ספר יסודי הם הכרחיים לילדים. אין להם מה ללמוד באוניברסיטה. עליך להיות בוגר, מבוגר, בכדי לטפס על קירות הספק ולהתגבר על המכשולים שתתקל בהם בתרגול שלך. מהו ההבדל המדויק בין תרגול לילדים לבין תרגול למבוגרים? לומר זאת בפשטות, השאלה היא האם אתם מסוגלים לנגב לעצמכם את התחת או לא? ילדים רוצים שיסחבו אותם ״אנשים גדולים״. מבוגר צריך לצעוד על רגליו, להתמודד עם הקשיים של חייו, לפתור את הספקות של עצמו. עוד בנושא הזה בחודש הבא.


1. תרגול למבוגרים / מוהו נולקה was last modified: ינואר 13th, 2017 by מוהו נולקה

11 thoughts on “1. תרגול למבוגרים / מוהו נולקה

  1. תודה רבה

    כמה קשה להיות מבוגרת, כמה נוח להישאר ילדה וכמה אשליה
    כאילו מישהו אחר ידע בשבילי

    1. תודה רבה על העבודה הנפלאה שאתה עושה , אשמח מאוד להמשיך לקרוא

      אם היתי אומר לך שהמטרה שלי בזאזן זה לרכוש אימון ברגע הזה , האם זה תרגול ילדותי או מבוגר ?

      רועי

      1. שלום רועי.

        על לא דבר, אין צורך להודות לי. אם אתה מוצא בכל התרגומים והטקסטים תועלת זה מספיק.

        לשאלתך.
        אני לא חושב שזהו מקומי לשפוט את התרגול שלך או של אף אחד אחר וגם לא להכניס אותו לקטגוריות. רק אתה יכול לדעת מה אתה מתרגל. אני לא כל-כך מבין למה אתה מתכוון ב"לרכוש אימון ברגע הזה". כל מה שאני יכול להמליץ לך זה לשכוח את כל המטרות שלך ברגע שאתה מתיישב על הכרית. אם אתה יכול לשכוח אותן גם בשאר הזמן – מה טוב. בסופו של דבר היכן שיש מטרה יש הצלחה וכשלון. ההתעוררות של הבודהה והזאזן לא נופלים בקטגוריות אלה וגם לא באחרות. התרגול שלנו הוא פשוט לשבת. זאזן לשם זאזן. אני מצטער לומר לך שנדמה לי שהמשפט שלך מעיד על התפלפלות מיותרת – גם בינינו וגם בינך לבין עצמך. אל תבין אותי לא נכון. המחשבות והרגשות שלך הם בעלי משמעות כמו המחשבות והרגשות שלי – גם אלו וגם אלו לא צריכים לעמוד בדרכו של הזאזן.

        אין שום סיבה להתאמץ כל-כך הרבה.

        בברכה
        סבסטיאן

  2. שלום סבסטיאן,

    הגעתי לאתר שלך תוך הקריאה שאני קוראת עכשיו בשובגנזו זוימונקי שממש בימים אלו יצא לאור תרגומו בעברית למרבה שמחתי.

    המידע והתובנות שאתה חולק הן משמעותיות ומענינות עבורי.

    בתודה
    רונית

    1. שלום רונית.

      אני שמח שאת מוצאת תועלת באתר.

      אשמח לדעת מי תרגם את זואימונקי? ובאיזה הוצאה? האם התרגום הוא מיפנית או מאנגלית? שמעתי שיעקב רז עבד על תרגום אבל אני לא יודע מה קורה עם זה.

      בכל מקרה עד שהתרגום שאני עובד עליו יהיה זמין ללא תשלום ברשת טוב שלפחות יש תרגום בעברית גם אם בתשלום. גם כך אני מתרגם מאנגלית כך שאם התרגום החדש הוא מיפנית יהיה בכך לעזר רב.

      בברכה
      סבסטיאן

      1. סבסטיאן שלום, הספר תורגם מיפנית לאנגלית ע"י פרופ' מסונגה, ריהו. תורגם מאנגלית
        לעברית ע"י ענבל טפר. היעוץ המדעי הוא אכן של יעקב רז, ואלון מרק. יופי של תרגום
        סמכותי ואמין, אני קוראת בו בהנאה רבה. הוציאה אותו הוצאת מאגנס.

        בהצלחה
        רונית

  3. חשבתי שאין באתר הרבה פעילות בגלל שכולנו עסוקים בישיבה – מתרגלים זאזן, אבל נראה לי שהכל מחפשים מה יש לקרוא על זן.
    לא שזה רע לקרוא, דבר ראשון שאעשה מחר בבקר זה לחפש את התרגום של שובגנזו זואימונקי שנורית מספרת עליו כאן.
    ובכל זאת מצאתי לנכון להזכיר גם לעצמי גם לכם: "כל הסוטרות הן אך הערות שוליים לזאזן"* – הישיבה מדי יום היא העיקר.
    הקריאה על זאזן היא רק מכת המקל על הכתפיים: תתעורר!
    *את המשפט הזה, איך לא – קראתי ברשימות הזאזן של אישו פוג'יטה המכובד והוא מצטט את קודו סואקי רושי. אני מצרף את הקישור
    http://mahajana.net/texts/kopia_lokalna/notebook1.pdf
    בברכה חמה לכולכם כאן, יוסי

  4. תודה רונית למחרת אכן קניתי אותו בשבוע הספר.
    אחלה קיוסאקו
    מאחל לכולנו התמדה ונחישות,
    יוסי

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר.